Så här byter du gymnasium

Hur gör man för att byta gymnasium?

Ju tidigare du kommer på att du vill byta gymnasium, desto enklare brukar det vara att byta. Om du byter tidigt missar du inte så mycket undervisning och det är lättare är att komma in i den nya klassen.

För att kunna byta måste det finnas platser kvar på programmet och skolan du vill gå på. Efter antagningsperiodens slut i årskurs 1 tar skolorna över kölistor från antagningskansliet. Då är det rektor på skolan som avgör om de tar in fler elever vid eventuella avhopp. Att byta program eller skola är inte en rättighet.

Byta gymnasium i ettan, tvåan eller trean

Oavsett vilken årskurs du går (ettan, tvåan eller trean), så ska du vända dig direkt till skolan du är intresserad av att byta till och höra om de har möjlighet att ta emot dig. Du kan kontakta både studie- och yrkesvägledare och rektor på den skolan. Om du behöver mer hjälp kan du även höra med studie- och yrkesvägledaren på skolan du för nuvarande går på eller blivit antagen till. Hen ska kunna vägleda dig genom ett eventuellt byte. Läs allt om när man kan byta gymnasium här.

Byta gymnasium vid flytt till en annan kommun eller stad

Om du vill byta gymnasium för att du ska flytta till en annan stad, så ska du kontakta kommunen du ska flytta till. De är skyldiga att erbjuda dig en plats på en gymnasieskola. Har du redan påbörjat en gymnasieutbildning har du rätt att fortsätta på samma program och inriktning i din nya kommun.

Vad behöver man för att byta gymnasium?

För dig som går i nian och har sökt gymnasium:

Om du gör ett sent omval är dina betyg registrerade i systemet där man söker gymnasium. Kontrollera att dina kontaktuppgifter finns inlagda och är korrekta.

För dig som precis har börjat ettan:

Om du redan hunnit börja ettan på gymnasiet och står som reserv till ett högre val, så måste du inte ta med dina betyg själv, utan de går att hitta i systemet. Önskar du däremot att byta till en skola som du inte har ansökt till, så kommer den nya skolan vilja se ditt slutbetyg från grundskolan.

För dig som redan gått en tid på gymnasiet:

För att kunna byta gymnasium måste du ha ett utdrag ut betygskatalogen, den individuella studieplanen och i vissa fall dina betyg från nian. Ett utdrag ur betygskatalogen innehåller en lista över de kurser du hittills läst och fått betyg i på gymnasiet. I den individuella studieplanen framgår det vilka kurser som ingår i programmet du läser och när kurserna är planerade att läsas.

Glad tjej antecknar i en bok