En person studerar vid en laptop En person studerar vid en laptop

När kan man byta gymnasium?

Kan man byta gymnasium i trean? Efter jullovet? Mitt i en termin? När man funderar på att byta gymnasieskola kan det vara bra att planera lite.

Generellt sett kan man byta gymnasium när som helst. Det finns inget som säger att man inte kan byta en viss tid. Däremot måste det finnas en ledig plats på gymnasieskolan man vill byta till, kursplanerna måste överensstämma med varandra och dessutom finns det vissa lokala regler på skolorna. Allt om hur man byter gymnasium hittar du här. Det finns också vissa behörighetskrav att förhålla sig till.

För dig som går i nian och har sökt till gymnasiet:

Du kan välja att ändra i din gymnasieansökan eller göra helt ny ansökan innan du börjat. Då kommer din förändrade eller helt nya ansökan att behandlas som ett sent omval. Det innebär att sökande, som valt programmet i tid, tas in först. Om det sedan finns platser kvar, kan elever som gjort sena omval erbjudas plats.

Hur det går till i praktiken skiljer sig mellan olika städer och regioner. Till exempel har antagningskansliet i Stockholm (gyantagningen.se) hand om byten i den regionen fram till den 14 augusti. Men det exakta datumet skiljer sig mellan städer. Efter det datumet tar skolorna över reservlistorna från gymnasieantagningen. Då brukar det vara rektor som har hand om byten. Kom ihåg att gymnasieskolan inte är skyldig att erbjuda dig en plats.

För dig som precis har börjat ettan:

Om du har ångrat dig när du har börjat i årskurs ett och beslutat dig för att byta skola, behöver du undersöka om det finns plats på den skolan eller de skolorna som du är intresserad av. Kontakta rektor eller studie- och yrkesvägledare på skolorna för mer information om eventuell plats eller kösystem. De elever som står på reservplatser erbjuds lediga platser först och urvalet sker i strikt betygsordning. Står du inte på reservlista kan du anmäla ditt intresse direkt till skolan. Om någon hoppar av ett program, tar skolan in elever som står på kölistan.

Glad tjej antecknar i en bok

För dig som redan gått en tid på gymnasiet:

Har du kommit en bit in i årskurs 1 eller går i årskurs 2 eller 3 och vill byta skola kan det vara svårare att byta skola. Då kontaktar du studie- och yrkesvägledare och/eller rektor på den gymnasieskola du är intresserad av för att undersöka om det finns en ledig plats. En bra tidpunkt för ett gymnasiebyte är tidigt på ett läsår eller inför ett nytt läsår, men det finns tekniskt sett inga regler för när ett byte får ske.

När är det för sent att byta gymnasium?

Ju tidigare du kommer fram till att du vill byta skola desto enklare är det. För att ett byte ska kunna ske så behöver studieplanerna stämma överens med varandra. Det viktigaste är att du är helt säker på att du vill byta skola innan du genomför ett byte. Studievägledarna finns här för din skull, för att du ska få en så bra tid på gymnasiet som möjligt så prata gärna med en SYV innan du tar några beslut gällande ett byte.

klocka i sand